TIPS BIBIR CANTIK MENAWAN

Mungkin ramai diantara kaum wanita inginkan bibir cantik menawan .. Tapi ada diantara mereka yang masih tidak tahu apa punca bibir jadi hitam , mengelupas dan kelihatan tidah segar . Semestinya mereka ini ingin kan cara dan tips yang boleh menjadi kan bibir kelihatan lebih sihat ..

APAKAH PUNCANYA ?

Bibir yang menggelupas, hitam dan kering adalah disebabkan kurangnya collagen dalam bibir . Makanan dan minuman yang anda makan biasanya mengandungi bahan kimia yang banyak boleh mengakibatkan kerosakan bibir . Malah kekurangan vitamin C juga menyebabkan bibir kering dan hitam , namun jika pengambilan vitamin C yang berlebihan boleh membuatkan nafas berbau . Oleh itu , terdapat beberapa tips yang memudahkan anda melakukan penjagaan bibir dengan berkesan ..

TIPS YANG BERKESAN 

1 . Jangan biasakan untuk menjilat atau membasahkan bibir terutama ketika bibir tengah kering . Ini kerana air liur mempuyai enzim yang menyebabkan kerengsaan pada luar bibir ..
2. Jadikan lipbalm sebagai teman baik mu !
3 . Jangan gelupas kulit bibir yang mati . Ia akan menyebabkan bibir anda luka dan berdarah . Seeloknya gunakan kain yang bersih atau wet tissue untuk mengelap bibir yang gelupas itu ..
4 . Pilihlah gincu yang sesuai supaya tidak tersalah pilih kerana ia akan menyebabkan bibir anda hitam dan kering . Bagi penggemar gincu juga , tidak perlulah menggunakan gincu yang sudah setengah tahun umurnya , kerana ia akan merosakkan bibir mu itu . 
5 . Elakkan makan makanan yang pedas , panas dan bergetah seperti duku . Berpantang lah anda untuk kelihatan bibir lebih cantik ~


6 . Bagi yang gemar menggunakan bahan semulajadi , hirisan tomato boleh di saukan pada bibir anda . Biarkan selama 10-15 minit dan lakukan nya sebanyak 2 3 kali sehari . Hasilnya , bibir anda kelihatan lebih halus dan bebas dari pecah-pecah . Jus lemon yang dicampur madu juga memerhkan bibir anda kerana jus lemon merupakan pemutih alami yang mengandungi gilseran yang baik untuk kesihatan kulit . Tambahan pula , madu boleh melembapkan kulit serta bibir kelihatan semulajadi lebih lembap . Untuk hasil yang baik , lakukan sebanyak 2 kali seminggu terutama dalam suhu sejuk dan panas .
7 . Minum air 8 gelas sehari boleh mencegah dehidrasi yag menyebabkan bibir kering dan merekah .
8 . Bersih gincu sebelum tidur , boleh mengelakkan debu dan bakteria melekat . 
9 . Rokok dan alkohol mempunyai bahan kimia yang boleh hitamkan bibir .



No comments:

Post a Comment